sunnuntai 16. marraskuuta 2014

Balinese culture

Tältä näyttää meidän portin ovi.

Nää tapahtumat on jo vanhoja, mutta kerron ne siitä huolimatta, koska tilanne on edelleen jokseenki ajankohtainen. 

Ollaan tyttöjen kanssa pyöritetty täällä omaa arkeamme hyvinkin tunnollisesti ja rauhallisesti. Kasteltu kukkia, siivottu ja pyykätty. Pyykit meillä oli tapana kuivattaa yläkerrassa ulkosalla, koska auringon valo hoiti homman aika tehokkaasti. Oltiin viritetty pyykkinaru kaiteitten väliin ja se toimikin erittäin hyvin tässä meille niin erittäin arkisessa askareessa.
 
Muutamana päivänä kun tultiin töistä kotiin, niin huomattiin, että portista on tippunu laattoja maahan. Ihmeteltiin miten huonosti ne on paikallaan, kerta noin itestään tippuu. Ei siinä sit mitään. Tässä luulossa elettiin pari viikkoo. 

 Miten nää kaks tarinaa sit liittyy toisiinsa? Noh. Yhdistävä tekijä on meidän hindunaapurit. Meidän tiellä, niinku monen muunki kadun varressa, on hindutemppeli. Hindut ainakin täällä Balilla harjottaa uskontoaan aika tunnollisesti. Jumalille viedään lahjoja temppelien eteen, poltetaan suitsukkeita ja roiskitaan vettä puuterihuiskulla. Näin tekee myös meidän naapurit.
Mitä me sit taas tehdään? Omasta mielestämme jotakin tosi arkipäivästä, mutta hindujen mielestä jotakin aivan hävytöntä: kuivatettiin tosiaan niitä pyykkejä yläkerrassa. Ydinongelma tilanteessa oli se, että meidän pyykit on heidän temppelinsä yläpuolella. Saatiin tästä tieto meidän vuokraemännältä ja pahoteltiinkin heti omaa tietämättömyyttämme ja sanottiin, että keksitään heti joku uus systeemi pyykkien kuivattamiseen. Tilanne ei kuitenkaan ollu ihan taputeltu. Hindunaapurit nimittän kerkes vastata meidän toimintaan tavalla, joka meidän vinkkelistä katottuna on taas piirun verran epämäärästä toimintaa. He siis oli tullu ja hajottanu nuo laatat tuosta portista.

 Meidän naapurit on ollu meille aina mukavia. Hymyilly, tervehtiny ja kyselly kuulumisia. Jopa näin jälkiviisaanakaan ajateltuna ei ois tullu kuuna päivänä mieleenkään, et ois pitäny tajuta hakea pyykit pois kuivamasta, kun ensimmäinen laatta portista irtos. Kukaan ei koskaan tullu suoraan sanomaan meidän uskontoa loukkaavista toimista, vaan meille jätettiin päättelyn vapaus.  

Siinäpä pieni palanen balilaisista toimintatavoista. Toisiin uskontoihin ja kulttuureihin tutustuminen on hitsin mielenkiintosta ja kuten tääkin esimerkki osottaa, opettavaista ja silmiä avartavaa sekä hyvässä että pahassa.
Pyykkejä ei nyt siis tietenkään olla kuivatettu ylhäällä sen koommin, joten toistaseks loput laatat on pysyny seinässä. Jes.

Teija



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti