Työ on meidän main point miks ollaan täällä ja hyvä niin, sillä se osottautunu itelle kaikista mielenkiintosimmaks osuudeks. Nyt luvassa massiivinen, mutta pintapuolinen raapasu meidän työharjottelupaikkaan.
Kaikkien kuvien ja informaation julkasemiseen niin paikasta ku lapsistakin on lupa.
Ollaan siis tyttöjen kanssa kaikki samassa harkkapaikassa, lastenkodissa nimeltä Seeds of Hope. Tätä paikkaa vois sanoo melkeen kuuluisuudeks, sillä lastenkodilla käy vierailioita lähes päivittäin. Tää on täysin yksityinen, melko vauras ja ilmeisestikki erittäin hyvä lastenkoti verrattuna muihin paikallisiin. Ens viikolla nähään miten hyvä, koska ollaan lähössä kiertää muutamaan muuhun köyhempään lastenkotiin meidän bossin kanssa, huippuu.
Meillä on täällä 68 lasta ja tyttöjen ja poikien suhde on noin silmämääräsesti 50 ja 50 prossaa. Ikähaarukka liikkuu tällä hetkellä noin kolmen vuoden ja kahdenkympin välillä, mut reilusti suurin osa lapsista on yli 10-vuotiaita.
Paikan ”mama” Sandra on huippu, jo aika iäkäs, täti, joka on tosi huoltapitävä, omaa vahvan auktoriteetin lapsiin ja on vielä kaiken lisäks aikamoinen hassuttelija. Hän on se, kenen puoleen periaatteessa käännytään ku jotain tarvitaan tietää, mut sen lisäks lastenkodin vanhimmista lapsista on ollu kyllä ihan huiman paljon apua kaikkien käytännön asioitten, kuten kämpän ja kyytien, järjestämisessä. Pelkoo ei oo ollu, et oman onnemme varaan täällä jouduttas.

Meidän päätehtävät lastenkodin puolesta täällä on oleskella lasten kanssa, opettaa heille enkkua 1h/päivä ja muutenkin puhuu heidän kanssa niin paljon englantia ku mahollista. Minä ja Hellu pidetään tunnit vanhemmille, noin 13+ ikäsille, ja voi juku ku se on välillä hankalaa. On vaikeeta opettaa vierasta kieltä vaan sen kielen varassa. Joudutaan ikäänku selittää kaikki sanat lapsille Aliaksen tavoin. Jotkut sanat onki aika helppo selittää esim. ruumiinosat tai verbit niinku juosta/seisoa/nukkua yms, mut yritäppä selittää sana 'understand' ihmiselle, joka sitä ei ymmärrä, tai would, should, could. Mut toisaalta. Tehään se mihin myö sosionomi-opiskelijoina pystytään. :D Enkun opettajia ei olla.



Meidän enkun tunnit järjestetään myös aina päikkäreitten aikaan, joten lapset saa päättää että tuleeko ne vaiko eikö tuu. Myö ollaan esim Helenan kanssa useempaanki kertaan istuttu tunti kahestaan ja käytetty aika muuten hyödyksemme. Lapset muutenki nukkuu välillä todella paljon ja koko paikkahan on sillon aika autio. Välillä työpäivien aikana tuntee ittensä todella turhaks, kun lapset ei jaksa tulla pelautuu ja juttelee. Ymmärrän myös hyvin, et ei he jaksa koko aikaa olla kotonaan puhumassa vierasta kieltä, joka ei vielä oo heillä mitenkän erityisen vahva. Ollaan kuitenki saatu hyvää palautetta meidän olemisesta ja toiminnasta, joten jeejee.


Meidän päivät lastenkodissa koostuu tosiaan ruokailuista, enkun tunneista ja vapaasta oleskelusta. Usein pelaudutaan jalkapallon, koriksen ja lentopallon kaa, pompitaan trampalla, fiilistellään lasten kitaran soittoo ja höpötellään ja rallatellaan. Varsinki tällä viikolla on ollu tosi positiiviset fiilikset lastenkodista. Työpäivien jälkeen tuntuu melkeen et ois voinu jäädä pidemmäkski aikaa. Se taas johtuu toisaalta myös siitä, et monet lapset tulee koulusta vasta meidän lähdön hetkellä, joten heitä ei kerkee nähä ollenkaan päivän aikana.
Siinä lastenkodin keittiön yleisilme.
Lastenkoti eroaa aikalailla suomalaisesta vastaavasta. Täällä ei varsinaisesti oo työntekijöitä. Pelkät omistajat, keittäjä ja juoksevia asioita hoitava ihminen. Lapset on siis keskenään ku kanat pellossa. Isommat pitää huolta pienimmistä, vaihtaa vaipat, käyttää pesulla ja nukkuu samassa huoneessa yms. Täällä muutenki yhdessä huoneessa nukkuu kahdesta kolmeen ihmistä. Tytötkin kolmestaan yhdessä parisängyssä.
Ruokailut on kaikille yhteisiä, mutta muuten lapset saa mennä ja tulla miten haluaa. Monet lapset on myös kyllä tosi paljon vaan kotonakin. Täysin aiheellinen yleistys kuitenki on, et lapset on ihan älyttömän omavarasia ja itsenäisiä. Aina kun jotain pientä haaveria sattuu, niin ei heillä käy varmaan mielessäkään ilmottaa siitä kellekään aikuiselle. He auttaa kaveria ja hakee haavanpuhistusaineet yms. jääpalat ihan ite. Ite ku yrittää mennä tilanteeseen olevinaan auttamaan, niin ei he kyllä eleelläkään osota et meitä siinä tilanteessa tarvittas.
Tää on pienimpien lasten lempparileikkipaikka. Ne keräilee ja kasailee tiiliä ja tekee hiekkakakkuja ja kaikennäköstä muuta. Näyttää karulta, mut oon todennu et tää on vaan vähän niinku steinerpäiväkoti. Monesti on ollu kiva vaan istuu ja kattoo miten luovia leikkejä pikkuset kyhää.
Lapset ja niitten tilanteet ja tekemiset pyörii monesti päässä illat pitkät työpäivien jälkeenkin. Miulla ois hirveesti sanottavaa liittyen kaikkiin havaintoihin mitä töissä on tehny, joten yritän koostaa ne joku päivä tekstimuotoon.
En muista onko tullu ilmastuu sitä täällä blogissa, mutta tykkään siis meidän työpaikasta kyllä kovasti. Viikot meneeki just sen takia ihan hurjaa kyytiä.
Nyt on siis taas viikonloppu ja kirjottelen tän postauksen parhaillani aika hulppeissa olosuhteissa! To be continued.
Teija