torstai 11. joulukuuta 2014

Kotona

Päivän valo ei tunnu lisääntyvän ollenkaan, blogger ei oo enää indonesiaks, bussi ajo oikeeta kaistaa ja vaikka hartiat on lentomatkasta ja laukkujen kantamisesta jumissa niin 3,5euron niskahartijahierontaa ei taida ihan olla luvassa.  Siis Suomessa ollaan, jee! Aikamoiselta tuntu jättää Balin valot taakse, mut kyllä on nyt niin onnellista tyttöä että.

Vielä muutaman kuvan voimin Balin juttujen äärelle. :)

Oo Dalung. Kuinka hyvä meille olitkaan.
 Näkymät meidän yläkerrasta.
 Näkymät Lovinassa auringonlaskun aikaan Jaavalle päin.
 Oh how much I'm going to miss this. Kutan ruuhkissa jumitellaan. Illalla skootterilla ajamista tulee kyllä muutoin ikävä. Ja muutenkin Balin liikennettä. Täydet vapaudet tehä mitä vaan.
 Uluwatu tempel

 Uluwatu beach // ja meidän pieni ihana Tsiki pesulla. Voi mikä ruipelo hänestä paljastuikaan.


 Ja siinä Tsiki puhtaana. Voi rakas pieni. // Dalungin riisipeltoja.
Rannalle lasten koristelema ja viemä roskin kierrätystä varten.


Nyt on siis tämä kolmen kuukauden kokemus (ja välillä koettelemus) takana. Kiitos sinulle kuka luki tätä blogia. :) Oli valtavan piristävää aina, kun joku itsestään ilmoitti. 

Teija

tiistai 9. joulukuuta 2014

Balielämä pähkinänkuoressa

Nyt on sit kolme kuukautta Bali-eloa takana. Lopun fiilis on ollu jo pitkän aikaa ja nytki ajattelee tätä kaikkea ihan ku tää ois jo ohi, vaikka täällähän sitä vielä ollaan! Kohta ei kuitenkaan olla ja sitä ei jotenki meinaa millään käsittää. Sen kyllä alkaa tajuta, et kohta päästään kotiin, mut ei sitä, et sit ei enää ollakaan tulossa näihin samoihin kuvioihin takas.


Voin sivistää itseäni ja ehkä muitakin kertomalla, että (kaikkiin seuraaviin lähde wikipedia) Bali on pinta-alaltaan 5780km2, eli noin 2% Suomen pinta-alasta. Suhteessa täällä on enemmän sakkia, sillä väkiluku on 3,5 miljoonaa. Jotkut paikalliset on puhunu meille täällä joskus suuremmastaki asukasluvusta, mut heidänki tietonsa ja arvionsa voi kyllä heittää aika lailla. Korkeussuunnassa saari on google mapsista katottnu karkeesti 100km ja leveydessä taas jonkun verran vajaa 200km. Pienellä alueella siis ollaan koko ajan liikuttu. Välimatkat sinänsä tuntuu kuitenkin aika pitkiltä, koska liikenne on suoraan sanottuna vähintään hidasta Suomeen verrattuna.

Tältä näyttää meidän reissu kartalta katottuna. :) Pallukat on merkkinä siitä, missä paikoissa ollaan käyty ja viivat erittäin karkeeta osviittaa siitä, mitä reittejä pitkin ollaan menty.
Tähdellä merkitty paikka kuvaa meidän ihanaa, pientä, paikallista Dalungia, eli meidän kotia.
Sen oikeella alapuolella oleva pallukka on Balin pääkaupunki Denpasar. Siellä ei varsinaisesti oo mitään erityistä nähtävää tai tehtävää. Miun näkemyksen mukaan se on tosi paikallinen olematta silti hyvä esimerkki paikallisten elämästä(?). Eli ei oo juurikaan se kiinnostanu.

Numero 1 on Kuta, turisteja turisteja turisteja.
2. Seminyak, ah.Vietettiin täällä aikaa melkeen joka päivä reissun loppussa.
3. Canggu. Kierrettiin vesisateessa läpi oletettu pääkatu ja ranta. Kuulemma aika kiva paikka.
4. Tanah lot. Vietettiin yks viikonloppu ja käytiin kattoo kuuluisa Tanah lotin temppeli. Ei siellä vissiin muuta ookaan.
5. Kerobokan. Ajettiin sitä kautta aina ku mentiin johonki. Kivaa normi asuinaluetta. :)
6. Sanur. Vissiin Balin eka turistikeskittymä. Nyt rauhallisia hotelleja ihanalla rannalla. Käytiin siellä lasten kanssa uimassa.
7. Uluwatu. Käytiin parilla rannalla ja taas kuuluisalla temppelillä. Uluwatu beach oli aika hieno.
8. Nusa Dua. Yks päivä kateltiin paikkoja. Paljon hienoja hotelleja ja kiva rauhallinen ranta. Myös iso ulkoilmaostari.
9. Nusa Penida. Oi Nusa Penida. Oli kiva käydä, mut viikonloppu riitti.
10. Ubud. Käytiin aiemmin nelistään yks yö ja vikalla viikolla Jannin kans yks yö. Hienoja paikkoja ympärillä kuten riisipellot.
11. Näillä main käytiin Jannin kans Ubudin reissulla kattoo taas parit temppelinähtävyydet.
12. Lovina. Huippu viikonloppu. Lovinasta käsin nähtiin hitsin hienot vesiputoukset ja siellä oli myös delffiinisafari.
13. Menjangan-island. Päiväretki Lovinasta käsin snorklaamaan. Osa luonnonsuojelualuetta, oli hieno!
14. Lovinasta tullessa käytiin kattoo, jälleen kerran, kuuluisa temppeli, Ulun danu. Eipä ollu hääppönen. Hirveesti aasialaisia turisteja kameroitten kanssa.
15. Negara. Täällä käytiin meidän lastenkodin omistajapariskunnan ja muutaman lapsen kanssa viemässä avustuksia muihin lastenkoteihin.

Tää reissu on tuntunu kaikelta muulta ku opiskelulta. Aika rennoin mielin on tullu koulun suhteen mentyä ja touhuttua täällä. Varmasti jotain ammatillistakin on kuitenkin jääny käteen, sillä meidän oman lastenkodin lisäks vierailtiin neljässä eri lastenkodissa ja yhessä play schoolissa, joka vastaa suomalaisen eskarin ja päiväkodin yhdistelmää. Ne vierailut oli kuitenkin aika pintapuolisia, joten ei ehkä hirveesti jääny käteen mitään semmosta, mitä ehkä omassa työssään vois tulevaisuudessa Suomessa hyödyntää. Ennemminki noissa paikoissa oppi balilaisesta yhteiskunnasta ja systeemeistä.

Mihinkään sen suurempaan analyysiin ei reissusta kyllä nyt kykene, vaikka mieli tekiski. Ja niinku sanottu, niin täällä sitä vielä ollaan! Siispä unille.
 
 
 Teija




lauantai 6. joulukuuta 2014

Lomajuttuja

Viimesin viikko ollaan lomailtu Jannin kans kahestaan. Puhelimen räpsyjen voimin kollaasia kehiin.

 Eka lomapäivä alotettiin rannalla. Muutama tunti brunaa vei hyvin mehut, joten kotiin lepäämään ja suihkuun. // Illalla samaiselle rannalle kattoo auringonlaskuu ja räpsii kuvia. // Siitä Kutalle päämäärättöminä. Päätettiin ottaa matsia biliksessä ja neljän suorassa. // Kauppojakin vähän kierreltiin, ja erittäin kostessa vesisateessa käveltiin takas skoottereille. Onneks ajaessa sade vähän hellitti, mut ukkosti ja salamoi kyllä aika tiheeseen. Pientä jännitystä laakeella peltotiellä, mut hyvin selvittiin kotiin.

Lomapäivä nro2. Surffaamaan!! Vihdoinkin. Ai että ai että ai että. Oli kivaa. :) Eikä tämmöselle vesipelkosellekaan yhtään liian jännittävää. // Illalla illastettiin  meidän vakkaripaikassa Kutalla. Viinin ja alkuruoan kera, je! Tälläkin kertaa valintana oli reissussa hyvin tutuks tulleet kevätrullat.

 Vähän loppusiivousta. Köijättiin roskakuskeille meidän pullovarastot. //  Kuvat kaksi ja kolme kertoo siitä, kun lähettiin käymään ensimmäistä kertaa reissussa Canggussa (kavereiden kesken Kankussa). Ei olla ennen käyty, vaikka se onki tosi lähellä. Seikkailtiin skoottereilla ettien rantaa, joka sit parin mutkan kautta löydettiinki. Vettä satoi, taas, joten syötiin, otettiin pari peliä pingistä ja lähettiin ettii uudestaan Canggun keskustaa, joka löydettiin jo kerran ettiessämme rantaa. Taas parin mutkan kautta päädyttiin sinne minne haluttiin. Sieltä kotiin tulo hoitu jo tuttuja reittejä pitkin. // Illaks valmistauduttiin menemään lastenkotiin 6v-synttäreille. Oli taas semmoset kestitykset että.

Seuraavana päivänä lähettiinki vielä piipahtamaan yhen yön reissulla Ubudissa. Päädyttiin aika hienoon hotelliin, mut oli kiva ihan näin viimesen viikon kunniaks. Siinä sit taas vielä sai nauttia muutamista auringonsäteistä altaalla. // Sit käytiin kiertää muutamat kaupat. Vihdoin myös laitettiin jalkamme fishspahan, mikä oli ollu koko reissun ajan suunnitelmissa.  Miun mielestä kokemus oli aika tärisyttävä, suorastaan ehkä vähän huusin ku laitoin jalat veteen. Mut pehmeet kantapäät tuli.

 Seuraava aamu alotettiinki hyvällä hotellin aamupalalla // ja tilattiin kyyti kohti Dalungia. Meidän kuski sai puhuttuu meidät ympäri lähtee kattoo vielä kahta nähtävyyttä, joista ensimmäisenä Gunung Kawi. En osaa sivistää ketään tästä paikasta oikeestaan ollenkaan, mut ihan hienot vanhat kaiverrukset kalliossa. // Toinen paikka oli Tirta Empu, pyhä peseytymispaikka. Omaan silmään tää näytti siis parin ison temppelin muodostamalta kokonaisuudelta, johon sisälty myös "uima-allas", jonka reunalta tuli ehkä semmoset 12 vesisuihkuu, jossa ihmiset kävi sit peseytymässä, rukoilemassa ja puhdistautumassa henkisesti. Yhessä temppelissä oli myös jotkut hindufestarit meneillään, joten tässä kuvassa nähdäänki hindut tositoimissa. // Illalla käytiin vielä kattoo oisko nähty jonki sorti auringonlaskuu, mut ei. Pilvistä oli. Tulomatkalla käytiin miun pyynnöstä syömässä vielä sormiruokaa paikallisessa ravintolassa. :) halpaa ruokaa ja tulista chiliä.


Balille on totta tosiaan tullu nyt sadekausi. Vettä sataa välillä tosi kovaa ja välillä vähemmän kovaa, mut sitä on satanu ja paljon. Välillä tuntuu, et meidän loma on koostunu skootterilla sateessa ajamisesta. Pyyhekään ei oo tuntunu olevan kuiva viikkoon ja muutenki kaikki vaatteet on tosi kosteita. Kattoki vuotaa, ja kaikki maholliset rievut, sankot ja kattilat on kovassa käytössä lattian lainehtimisen estämiseks. Kestä vielä viis päivää talo!

Ja jos vielä jotain, niin itsenäisyyspäivä sujui tosi kivasti. :)

Teija