tiistai 9. joulukuuta 2014

Balielämä pähkinänkuoressa

Nyt on sit kolme kuukautta Bali-eloa takana. Lopun fiilis on ollu jo pitkän aikaa ja nytki ajattelee tätä kaikkea ihan ku tää ois jo ohi, vaikka täällähän sitä vielä ollaan! Kohta ei kuitenkaan olla ja sitä ei jotenki meinaa millään käsittää. Sen kyllä alkaa tajuta, et kohta päästään kotiin, mut ei sitä, et sit ei enää ollakaan tulossa näihin samoihin kuvioihin takas.


Voin sivistää itseäni ja ehkä muitakin kertomalla, että (kaikkiin seuraaviin lähde wikipedia) Bali on pinta-alaltaan 5780km2, eli noin 2% Suomen pinta-alasta. Suhteessa täällä on enemmän sakkia, sillä väkiluku on 3,5 miljoonaa. Jotkut paikalliset on puhunu meille täällä joskus suuremmastaki asukasluvusta, mut heidänki tietonsa ja arvionsa voi kyllä heittää aika lailla. Korkeussuunnassa saari on google mapsista katottnu karkeesti 100km ja leveydessä taas jonkun verran vajaa 200km. Pienellä alueella siis ollaan koko ajan liikuttu. Välimatkat sinänsä tuntuu kuitenkin aika pitkiltä, koska liikenne on suoraan sanottuna vähintään hidasta Suomeen verrattuna.

Tältä näyttää meidän reissu kartalta katottuna. :) Pallukat on merkkinä siitä, missä paikoissa ollaan käyty ja viivat erittäin karkeeta osviittaa siitä, mitä reittejä pitkin ollaan menty.
Tähdellä merkitty paikka kuvaa meidän ihanaa, pientä, paikallista Dalungia, eli meidän kotia.
Sen oikeella alapuolella oleva pallukka on Balin pääkaupunki Denpasar. Siellä ei varsinaisesti oo mitään erityistä nähtävää tai tehtävää. Miun näkemyksen mukaan se on tosi paikallinen olematta silti hyvä esimerkki paikallisten elämästä(?). Eli ei oo juurikaan se kiinnostanu.

Numero 1 on Kuta, turisteja turisteja turisteja.
2. Seminyak, ah.Vietettiin täällä aikaa melkeen joka päivä reissun loppussa.
3. Canggu. Kierrettiin vesisateessa läpi oletettu pääkatu ja ranta. Kuulemma aika kiva paikka.
4. Tanah lot. Vietettiin yks viikonloppu ja käytiin kattoo kuuluisa Tanah lotin temppeli. Ei siellä vissiin muuta ookaan.
5. Kerobokan. Ajettiin sitä kautta aina ku mentiin johonki. Kivaa normi asuinaluetta. :)
6. Sanur. Vissiin Balin eka turistikeskittymä. Nyt rauhallisia hotelleja ihanalla rannalla. Käytiin siellä lasten kanssa uimassa.
7. Uluwatu. Käytiin parilla rannalla ja taas kuuluisalla temppelillä. Uluwatu beach oli aika hieno.
8. Nusa Dua. Yks päivä kateltiin paikkoja. Paljon hienoja hotelleja ja kiva rauhallinen ranta. Myös iso ulkoilmaostari.
9. Nusa Penida. Oi Nusa Penida. Oli kiva käydä, mut viikonloppu riitti.
10. Ubud. Käytiin aiemmin nelistään yks yö ja vikalla viikolla Jannin kans yks yö. Hienoja paikkoja ympärillä kuten riisipellot.
11. Näillä main käytiin Jannin kans Ubudin reissulla kattoo taas parit temppelinähtävyydet.
12. Lovina. Huippu viikonloppu. Lovinasta käsin nähtiin hitsin hienot vesiputoukset ja siellä oli myös delffiinisafari.
13. Menjangan-island. Päiväretki Lovinasta käsin snorklaamaan. Osa luonnonsuojelualuetta, oli hieno!
14. Lovinasta tullessa käytiin kattoo, jälleen kerran, kuuluisa temppeli, Ulun danu. Eipä ollu hääppönen. Hirveesti aasialaisia turisteja kameroitten kanssa.
15. Negara. Täällä käytiin meidän lastenkodin omistajapariskunnan ja muutaman lapsen kanssa viemässä avustuksia muihin lastenkoteihin.

Tää reissu on tuntunu kaikelta muulta ku opiskelulta. Aika rennoin mielin on tullu koulun suhteen mentyä ja touhuttua täällä. Varmasti jotain ammatillistakin on kuitenkin jääny käteen, sillä meidän oman lastenkodin lisäks vierailtiin neljässä eri lastenkodissa ja yhessä play schoolissa, joka vastaa suomalaisen eskarin ja päiväkodin yhdistelmää. Ne vierailut oli kuitenkin aika pintapuolisia, joten ei ehkä hirveesti jääny käteen mitään semmosta, mitä ehkä omassa työssään vois tulevaisuudessa Suomessa hyödyntää. Ennemminki noissa paikoissa oppi balilaisesta yhteiskunnasta ja systeemeistä.

Mihinkään sen suurempaan analyysiin ei reissusta kyllä nyt kykene, vaikka mieli tekiski. Ja niinku sanottu, niin täällä sitä vielä ollaan! Siispä unille.
 
 
 Teija




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti